top of page
Prenumerera på Restaurangbransch.se's Nyhetsbrev

Tack för att du prenumererar!

Livemusik på restaurang - så lyckas du med din satsning

Uppdaterat: 6 okt. 2023

Vare sig du precis har öppnat ett nytt ställe eller driver en profilerad krog som vill nå ut till nya gäster kan livemusik vara en kostnadseffektiv satsning som ger långsiktiga resultat.


Information från Restaurangbransch.se: Artikeln är skriven i samarbete med Gigital


En lyckad musiksatsning ger konkurrensfördelar där du bygger starka relationer med dina gäster. Du skapar en anledning för gästerna att besöka lokalen för första gången. Är livemusikeventet välplanerat kommer gästen att sprida bilder och filmer från eventet i sina sociala kanaler och vilja komma tillbaka - gång på gång


Varför ska du satsa på livemusik?

● du vill öka varumärkeskännedom hos din målgrupp

● du vill få gästerna att stanna kvar längre och spendera mer

● du vill skapa en attraktiv miljö som får gäster att komma tillbaka


Så har det gått för andra


Vi på Gigital undersöker regelbundet hur livemusik påverkar verksamheten hos våra samarbetspartners. Undersökningarna visar att livemusik leder till fler gäster som stannar kvar längre. Nedan kan du läsa om effekterna av livemusik på Sands Hotell och Gård 57.



Sands Hotell lanserade sommaren 2023 ett jazzkoncept för att fånga upp gäster som eftersökte lugnare tempo i Sandhamn. Satsningen resulterade i att både lokalborna och nya gäster hittade till restaurangen. Istället för att förlita sig på drop in var restaurangen fullbokad långt i förväg. Gäster som hörde av sig för att säkra plats i samband med spelningarna blev ett återkommande moment på Sands.


Gård 57 i Ängelholm gjorde sommaren 2023 en musiksatsning för att dra uppmärksamhet till den nyinvigda bakgården. För att hitta sitt egna sound bokades artister inom olika genrer. Satsningen visade sig vara uppskattad av hotellets gäster som valde att äta på hotellet istället för att röra sig ut på stan. Under kvällar med livemusik ökade Gård 57 antalet middagsgäster från 50 per kväll till 80.



Planera din livemusiksatsning


Sätt din ambitionsnivå


Varje restaurang har sina egna förutsättningar. Du behöver utvärdera vad som är möjligt i din lokal och med dina resurser. Satsningen ska vara hållbar för hela organisationen så att ni kan hålla det tempo som passar er.


För vissa anläggningar kan storband två gånger i veckan vara helt rätt och för andra räcker det gott och väl med en trubadur varannan vecka. Ta inte på dig för mycket och börja smått för att testa vad som funkar i lokalen och för dina gäster.


Sätt din budget


Artistens gage

De flesta soloartister på Gigital har ett startpris på 5 000 kr per speltillfälle. Ett normalt speltillfälle består av två set á 45 min.


Teknik

Utrustning är något som lokalen normalt står för. Grundläggande teknik som förväntas är högtalare och PA-system. Utrustning kan ofta hyras direkt av artisten som har bäst koll på vilken utrustning som krävs. Priset för tekniken beror på vad det är som saknas.


Marknadsföring

Med kostnadsfria verktyg som Canva kan du skapa snygga inlägg till dina sociala medier utifrån färdiga mallar. En lyckad kampanj i sociala medier kräver att du har god framförhållning och lägger upp inbjudande innehåll som dina gäster kan interagera med - och som artisten vill dela i sina kanaler.


För att skapa en buzz som ekar bortom lokalen kan du skapa en mysig scen som artisten uppträder på. När dina gäster lägger upp bilder eller filmer från spelningen spelar bakgrunden en viktig roll i hur attraktiv lokalen framstår. Med enkla medel som växter, lampor och mattor kan du skapa en mysig och inbjudande atmosfär.



Så kommer du igång med livemusik

  1. Formulera din ambition - varför vill du ha livemusik på din restaurang och vilka resurser kan du avsätta till satsningen?

  2. Sätt budget, specifik målgrupp och hur ofta du vill ha musik - börja smått men pricksäkert

  3. Kontakta Gigital för att få hjälp med att paketera ditt koncept och boka grymma artister som lirar väl med din restaurang och dina gäster



Gigital - Sveriges största marknadsplats för livemusik och DJ:s


Gigital grundades 2017 i Stockholm av Viktoryia Khromchanka och Givar Shabani

med ambitionen att förenkla för besöksnäringen att jobba med artister och DJ:s. Idag är

Gigital verksamma i hela Sverige och hjälper stora som små anläggningar att skapa lyckade

musiksatsningar i sina lokaler.


Viktoryia Khromchanka

0765709980







56 visningar0 kommentarer
bottom of page