top of page
Prenumerera på Restaurangbransch.se's Nyhetsbrev

Tack för att du prenumererar!

Mugwort BBQ Shack sätter Gråbo på kartan för köttälskare

I lilla Gråbo's industriområde under ett skärmtak ligger Mugwort BBQ Shack. Med stor envetenhet och ständig utveckling driver en fd undersköterska och en fd elektronikimportör en av Sveriges mest intressanta Barbeque-ställen.


Att inte ha vad Hilton beskrev som de tre viktigaste förutsättningarna för att nå framgång - "location, location, location" - kan avskräcka vem som helst. Restaurangbransch.se fick ett snack med Sanna och Johan; paret bakom Mugworts, som trots denna udda plats skördat framgångar både i SM och EM!



Hej Sanna och Johan! Berätta när och varför ni startade Mugworts?


"När vi startade upp Mugwort; som för övrigt betyder Gråbo på engelska, så var det mest som en kul grej, där Johan tränade inför VM i Grill & BBQ. Då grillades och framförallt röktes obscena mängder kött och allt kött klarade vi inte av att äta upp själva. Så snabbt och gjort så annonserades det ut på Facebook och till altanen strömmade nyfikna grannar som fick ta del av alla möjliga tester.


På bara några veckor så insåg vi väl att det skulle kunna bli något och från Maj 2018 bestämde vi att Mugwort BBQ; som byggdes upp under ett skärmtak i ett industriområde här i Gråbo, skulle hålla öppet varje helg fram tills September."



"Precis när resan började träffades Johan & Sanna, hon numera titulerad Mrs Mugwort och hon fick snabbt upp ögonen för Barbecue, älskar eld och rök och har axlat ansvaret som Huvud Pitmaster på Mugwort´s. Sanna jobbade som undersköterska på IVA och Johan jobbade med import av elektronik."



"Eftersom Mugwort’s; som fortfarande var ett hobby projekt, växte och vi hade jobbat dubbelt på två jobb var med 100 timmars veckor i över ett år så tog vi beslutet i januari 2020 att säga upp oss från våra andra arbeten och satsa helhjärtat på Mugwort.


Under 2018 när vi tävlade tog vi EM guld i BBQ sås, silver i SM och flera andra medaljer och detta var vår språngbräda och det vi hade att komma med. Det är ganska kul när man ser på resan, hur vi började. Vi började som ett saftstånd byggt av vuxna. Med två lastpallar och en OSB-skiva. Under skärmtaket där det blev översvämning så fort det regnade, med kött och burgare istället för saft och kakor .


Nu, nu är vi på 150 butiker med vår BBQ sås, vi är arrangörer av SM i burgare, visserligen i ett annat sketet industriområde, på en plats där man egentligen inte kan öppna en restaurang; en stor verkstadslokal med två lastportar och två containrar. Där röker vi flera hundra kg kött i veckan, och det är dit folk på något sätt hittar till. Vi serverar Barbecue till långväga gäster och vi gör det med kärlek och glädje.


Det är verkligen inte lätt, en ganska svår resa med mycket hårt slit och kämpande."


Hur har senaste tiden påverkat Mugworts? Har det funnits ”up’s and down’s” under Pandemin?


"Pandemin slog ut hela vår plan med livemusik, festivaler vi planerat och var bokade på. Hela vår målgrupp slogs ut. Catering mot företag dog, bröllop ställdes in eller sköts upp. Då det är event och catering som stått i fokus och det som vi jobbat mycket med var det tufft. När allt föll fanns egentligen bara två ben kvar; Sås & Kryddor mot handel och Shacket."



"Vi var tvungna att hitta nya vägar och bli kreativa, så vi ställde om oss, körde på som vanligt och kämpade. Vi tog TakeAway till en ny nivå och levererade Barbecue Nation Wide via kyltransport och sedan ändrade vår marknadsföring.


Vi blev nog lite som ett utflyktsmål, folk måste äta. Folk ville göra något samtidigt som de inte ville åka in till stora köpcentrum eller storstäderna. Det gjorde att folk kom till oss och kände sig nog ganska trygga eftersom vi har luftigt, man kunde välja om man vill sitta inne eller ute, flytta runt borden och ställa dom långt ifrån varandra tills man var nöjd.


Vi körde live musik men annonserade inte för att då var det inte sammankomst utan då kom folk för maten. Så allt fungerade rätt bra och folk älskade det samt att vi fick väldigt mycket beröm för att vi tog pandemin på allvar och arrangerade allt ansvarsfullt och följde alla restriktioner. Även kommunen och myndigheterna var nöjda med vårt upplägg. Det har aldrig varit vårt mål, att driva krog på det här sättet men så blev det."



Vad ser ni som den största utmaningen i dagsläget?


"Att hitta det ”nya normala” - hur tänker folk nu? Vad har ändrats i deras tankesätt, hur känner de för Barbecue och hur får vi folk att förstå vad vi gör? Sen att få folk att komma fler gånger, få fler folk att veta var vi finns och hitta till oss. Sen ska vi fortsätta att leverera Barbecue i världsklass förstås och fortsätta göra människor lyckliga. Men det har varit en svår bana och det svåraste består: att hitta bra vettig personal som vill göra det vi gör. Det är utmanande."



Förutom framgången med BBQ-såsen så har ni tävlat lite mer förstår jag. Hur har det gått?


"Redan 2017 tog teamet brons i grenen lax, men 2018 var storslam. Brons i revben, silver i kyckling, guld i både EM & SM i BBQ sås och då ett silver i hela SM. Sedan dess har vi bra placeringar på både kyckling & brisket och vi är stolta över vår helt grymma brisket. För den är bra!"



Vilka planer och idéer har ni med Mugworts framöver?


"Ja du, planen är att tugga sig fram till julen, sedan ta ledigt och planera! Men vem vet hur det ser ut nästa år? Det har varit svårt att navigera och följa riktlinjerna. Vi har kört livemusik varannan helg genom hela pandemin. Vi har haft ett bra flöde av folk men vem vet vad som händer nu när pandemin ”tar slut” och hur beteendemönstret ändras. Vad händer, det är väldigt oklart.


Vi längtar efter festivalerna och vi tror ändå att om vi bara fortsätter leverera vår BBQ så kommer framgången fortsätta. Annars får vi väl planera om och tänka till igen."


Johan och Sanna. Mr and Mrs Mugworth. Kärlek och BBQ.

Besök Mugwort BBQ, följ Mugwort BBQ på Facebook och Instagram.

 

Har du något att berätta om Sveriges Restaurangbransch, gastronomi, turism eller Besöksnäring?


Tipsa oss på kontakt@restaurangbransch.se så är chansen stor att vi tar med det i våra Branschnyheter eller vill skriva om det.

371 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page