top of page
Prenumerera på Restaurangbransch.se's Nyhetsbrev

Tack för att du prenumererar!

Restaurangbranschens vassaste kniv - Hållbarheten

Uppdaterat: 7 okt. 2023

Visste du att företag som arbetar med hållbarhetsfrågor i sitt dagliga arbete är långsiktigt starkare och klarar sig bättre både vid rekrytering av personal men även ekonomiskt?


Upplysning från Restaurangbransch.se: Artikeln är skriven av Anna Stadig på Stadig Affärsutveckling AB, i ett betalt samarbete med GastroMedia Group Sweden AB.


Hållbarhet i Restaurangbranschen: hur ser den ut? Vad kan du göra som restaurangägare? Här hittar du tips från Stadig Affärsutveckling AB i samarbete med Restaurangbransch.se

Vad kul att du hittat hit. Det betyder att du är nyfiken på om hållbarhet kan vara något för dig. Det är det. Du kommer säkert hitta något som du kan ta tag i direkt. Att börja är nämligen första steget, sen kommer resten av sig självt när du förstår vad du har att vinna på det.


Arbetet med hållbarhet sätter fingret på hur ditt företag egentligen mår. Hållbarhet är även den kraftigaste motorn för att göra företaget lönsammare, konkurrenskraftigare och mer effektivt.


Så vad väntar du på? Nu kör vi.


Innan du kastar dig in i texten med iver och en törst efter att få veta hur just DU blir mer lönsam, konkurrenskraftig och effektiv så vill jag att vi reder ut det här med begreppet trend i förhållande till hållbarhet.


Sen ska du få en rad tips på vad du kan göra redan idag.


Hållbarhetstrenden – något som går över eller är den här för att stanna?


Länge har hållbarhet beskrivits som en trend (sen tidigt 2000-tal). Jag tror att många företagare ser det precis så. Att hållbarhet är en trend, och det är det, men vårt kunnande och bilden av trender ställer till det lite för just hållbarheten. Trender uppfattas lätt som något som kommer och går.


Vi tänker då på den cykliska trenden som till exempel inom modeindustrin. Med ett visst tidsintervall så kommer vissa klädesplagg åter. Vem minns inte oversized tröjorna på 80-talet som nu åter ses på var och varannan, eller de utsvängda jeansen och platåskorna?


Hållbarhetstrenden skiljer sig från den cykliska och är istället linjär. Vilket innebär att den utvecklas i en riktning över tid utan att nödvändigtvis återvända till ett tidigare tillstånd.


Här kan vi jämföra hållbarhet med bilens utveckling. Bilen drivs ständigt av ny teknik och tillverkarna har som mål att tillverka den bil som är trafiksäkrast, och nu även mest miljövänlig.


Till och med tillverkare som Koenigsegg tittar på hur de kan ta fram en sportbil av deras klass, som helt drivs av el.


Harley Davidson; är det ett varumärke som brinner för hållbarhet? Med tanke på att de numera har en el-motorcykel så är svaret ja.

Även stora motorcykelmärken som Harley Davidson erbjuder nu sina kunder eldrivna motorcyklar.


Och visst skulle det kännas konstigt om Volvo arbetade cykliskt och helt plötsligt lanserar sin senaste bil som du behöver veva igång på morgonen innan du ska till jobbet.


Så se på hållbarhetstrenden på samma sätt som utvecklingen av bilar.


Men alla kan inte heller vara Tesla och stå för den dyra utvecklingen och innovationerna. Men alla kan inspireras av deras tankar och idéer och göra dem till sina egna så fort deras första bil i den senaste modellen rullar på våra gator.


Det är samma sak inom besöksnäringen och restaurangbranschen. Det finns fullt av företag som är väldigt duktiga på att arbeta hållbart.


Det fina med hållbarhet till skillnad från bilindustrin är att det finns en slags stolthet i att dela med sig av de goda idéerna.


Där skiljer det sig från biltillverkarna som ju vill ha pang för den investerade pengen innan någon annan tar ens idé, förfinar den och man blir utkonkurrerad.


Hållbarhet och Besöksnäringen


För företag inom besöksnäringen erbjuder hållbarheten en enorm möjlighet. Visste du till exempel att det kan vara lättare att få lån och finansiärer till dina kommande projekt om du har en tydlig hållbarhetsstrategi.


Trots alla fördelar med att arbeta hållbart så är det oerhört många som tänker ”Det där kan vi göra sen”. Det gäller bara att förstå hur man kan använda sig av hållbarhetsarbetet för att nå en maximal nytta.


Vissa investeringar ger avkastning direkt medan andra kräver flera år innan det syns på kontot eller i annan statistik.


Till exempel så visar sig minskade kostnader relativt snabbt. En investering i ett nytt kylsystem tar dock flera år att hämta hem. Men man måste förstå att hållbarhetsarbete är ingen Quick fix utan det behöver ha en långsiktighet på ca 6–7 år. Det kräver också att man aktivt arbetar med det. Det är inget dokument som tas fram och sedan sätts in i en pärm. Det ska genomsyra alla beslut som tas och styra företagets utveckling.


Har leverantören slut på det miljövänliga tvättmedlet? Hur tänker ni då? ”Vi tar det som finns eller frågar ni en annan leverantör om de kan leverera det miljövänliga tvättmedlet?” Har man då bestämt sig för att här på företaget så använder vi endast miljövänligt tvättmedel, så blir ju valet enkelt och det är lätt för alla att göra rätt. Det här leder oss fram till nästa punkt:


Hållbara leverantörer


Har ni tittat på era leverantörers hållbarhetsarbete? Vet ni hur eller om de ställer krav på sina underleverantörer? Inte?


Då är det dags att ni tar reda på det.


  • Skriv ner alla era leverantörer oavsett vad det är ni köper av dem. Allt från el till personalkläder, kemikalier, alkohol eller drivmedel.

  • Ta en titt på era leverantörers hemsida. Visar de upp sitt hållbarhetsarbete där? Är fisken de säljer certifierad så lägg in det i ert dokument så vet ni att fisken ni köper alltid är certifierad.

  • Har inte leverantören något hållbarhetsarbete? Ställ då krav på att få reda på hur de arbetar för att säkra att er leverantör faktisk arbetar hållbart. Måste man ha koll på sina leverantörer? Ja det måste man. För inte vill väl ni vara företaget som köper in vin som tillverkats på ett tveksamt sätt.

  • Prata med era leverantörers säljare. Berätta om ert tänk kring hållbarhet och fråga hur de kan hjälpa er att bli mer hållbara. Kanske kan ni med lätthet och utan någon stor kostnadsökning köpa in en ekologisk vara av något som ni använder i stor skala och som då ger en stor förändring för klimatet.

  • Informera era leverantörer om era mål för hållbarhetsarbetet. De kommer hjälpa er att nå det målet. Jag lovar. De är ju proffs på sina produkter och tjänster. Dra nytta av det.


Vet du om vinet du serverar till din gäst är tillverkat på ett hållbart sätt eller utnyttjar tillverkaren migranter på sin vingård? Har du en schysst leverantör så vet dom hur det ligger till och erbjuder er deras bästa hållbara produkter som de har.


Hållbara samarbeten


Samarbete är en väldigt viktig komponent i hållbarhetsarbetet av flera skäl. Hur ser ditt samarbete ut? Har du ett samarbete med lokala leverantörer och stödjer du ditt lokala samhälle?


Företag inom besöksnäringen är en viktig ekonomisk drivkraft för lokala samhällen. Genom samarbete kan företag inom branschen stödja lokalsamhället genom att skapa arbetstillfällen, investera i infrastruktur och främja kulturellt och socialt utbyte.


Den lokala grönsaksodlaren behöver till exempel inte transportera sina produkter med lastbil från en helt annan del av landet och pengarna för grönsakerna stannar kvar på samma ort som du bedriver din verksamhet.


Det kan också främja mångfald och inkludering genom att involvera olika aktörer. Har ni till exempel ett samarbete med utbildningar och får praktikanter till er?


Se det som ett utmärkt tillfälle att få fånga upp er framtida personal. Eller så kanske de hjälper till att sprida ordet om hur bra arbetsgivare ni är eftersom praktikanterna utvecklas och trivs så bra hos er.


Hållbara samarbeten och kundupplevelser


Ett samarbete mellan företag inom besöksnäringen innebär att ni kan erbjuda bättre och mer hållbara upplevelser för era kunder. Ni får då också tillgång till det andra företagets kunder.


Men ni kan också tillsammans nå ut till en ny målgrupp.


  • Se över vilka lokala företag som finns och fundera över om du kan anlita dem på något sätt. De kommer sannolika att göra desamma med dig. En win win.

  • Prata med andra företagare. Hur kan ni dra nytta av varandra? Tillsammans blir oftast starkare.

  • Hur kan ni sampaketera era produkter och tjänster för att attrahera en ny målgrupp, kanske till och med under en annan säsong.


Det är inte en slump att det satsas på sampaketeringar överallt. Stockholm Archipelago driver till exempel ett stort arbete med att sampaketera flera företag i Stockholms skärgård för att skapa säljande paket ut till gäst.


Att skapa paket tillsammans med andra som lockar fler gäster/besökare skapar produkter som lockar. Och visst vill ni väl ha en stabil kundkrets? Så ta ett snack med företagen i din närhet och se om ni kan dra nytta av varandra.


Börja se varandra som samarbetspartners i stället för konkurrenter. Om ni alla har gästens upplevelse i fokus så kommer ni få rätt gäster på rätt restauranger och deras upplevelse av destinationen blir positiv.


Hållbar kommunikation


Men ditt goda arbete måste också kommuniceras så att andra vet vad det är du gör. Men den kommunikationen behöver också vara hållbar och det blir den om den är effektiv.


Med en effektiv marknadsföring så når du dina drömkunder och får bättre resultat.


Jag vet att det här kan kännas som ett stort steg att ta för många. Men det är inte så krångligt som man kan tro. Du måste bara börja. Det svåraste ligger bakom dig om du tar första steget.


Och hur ska du nå nya gäster om du inte finns där dom finns? Det är ju ytterst få som får nya kunder genom att ropa in dom från gatan. Det här är ett viktigt område så strunta inte i det för att det är känns svårt. Du har ju lärt dig massor av andra saker som du tyckte var svårt i början. Eller hur?


Det finns också hjälp att få inom marknadsföring. Du är säkert proffs på det du gör och det finns de som är proffs på det som du inte kan. Använd dig då av dem.


Idag är det ytterst viktigt att finnas digitalt då dina gäster gärna vill boka direkt. Att inte finnas där kan innebära att du blir bortvald.


Men er fokus måste vara på er gäst. Företagets sociala medier är till för att locka nya kunder och behålla befintliga. De ska inspireras av era inlägg och längta efter att få besöka er.


Glöm inte bort att kontona är ert digitala ansikte utåt och ska stärka ert varumärke.



Ni ska få ett bonustips. Ut och mingla i era sociala medier. Kommentera andras inlägg. Svara på de som kommenterar dina. Dela vidare sådant som du tycker är bra och vill lyfta. Och skapa digitala samarbeten. Hitta några företag som du kan samarbeta med digitalt. Ni taggar varandra och stöttar varandras inlägg. Det ger mer än att bara lägga ut sitt eget.


Men glöm inte bort att skapa eget material. En besökare som tittar på dina inlägg och bara hittar dina delningar av vad andra sagt om dig klickar sig snabbt vidare. Det vill du inte. Du vill att de ska stanna på ditt konto. Inspireras och lockas till att börja följa dig.


Hållbarhetskommunikation


Hållbarhetskommunikation är något annat än hållbar kommunikation. Det handlar om hur du kommunicerar ditt hållbarhetsarbete.


Den viktigaste regeln är ”VAR ÄRLIG”. Det finns nämligen två fällor som du kan fastna i Greenwashing och Greenhushing.


Greenwashing: vad är Greenwashing? Här får du Greenwashing förklarat.

Greenhushing: vad är Greenhushing? Här får du Greenhushing förklarat.

Om du är ärlig med era hållbarhetsinitiativ och berättar om båda lyckade och mindre lyckade saker så kommer ni visa upp en ärlig bild av hur det är på riktigt.


Ingen är perfekt och det vet era följare om. Men dom vill se och höra att ni försöker.


Här kommer några till saker som du kan arbeta med


  • Matsvinn: Det här är ni säkert proffs på redan och använder varje produkt så mycket det bara går. Men det sker ett svinn i andra änden också som går att minimera. Det som er gäst står för. Har ni provat att minska portionerna för att ni märker att mycket mat kastas av gästen? Glöm då inte bort att informera om att ni serverar mindre portioner för att minimera matsvinnet men att den som är extra hungrig alltid kan be om lite mer. Jag vet att det funkar för det finns dom som redan gör så. Men ni måste informera gästerna om varför och att det alltid går att få mer. För i slutändan är det den nöjda gästen som räknas.

  • Effektiv energianvändning: Efter förra vinterns elkostnader så har ni säkert redan gjort en hel rad med justeringar. Även om det är en investering att byta ut all belysning till LED så kommer det att löna sig i det långa loppet. Se över om ni kan hitta andra källor som slukar energi. Står ytterdörren öppen för att välkomna in gäster? Kan ni skapa en inbjudande entré som lockar in gäster utan att dörren står öppen?

  • Kemikalier: Använder ni kemikalier i onödan? Tänk på att den biologiska mångfalden mår bättre om vi minskar vår användning av kemikalier. Det kanske är dags att byta ut diskmedlet mot ett miljövänligt.

  • Företagskunder: Många av era företagskunder har en hållbarhetspolicy för deras inköp av tjänster och varor att förhålla sig till. De har helt enkelt börjat se över sina leverantörer och hur dessa arbetar med hållbarhet. Se till att ni inte blir bortvalda för att ni inte kan leva upp till deras krav eller för att ni inte kommunicerar det goda arbete inom hållbarhet som ni redan gör.

  • Biologisk mångfald: Vilka växter har ni på er uteservering eller ert område? Går dom att byta ut mot växter som lockar pollinatörer. Det är ju faktiskt rätt trevligt med fjärilar en sommardag.

  • Personalen: Sist men inte minst. Den är faktiskt er viktigaste del i hållbarhetsarbetet. Se till att den trivs och får utvecklas och utmanas så kommer ert hållbarhetsarbete nå oanade höjder.


Så låt hållbarheten styra ditt företag. Den kommer att hjälpa er att nå er fulla potential. Hållbarhet är en outnyttjad resurs som bara väntar på att användas och den är inte längre en valbar strategi. Den är en nödvändighet som kan stärka din konkurrenskraft.


Så varför vänta?


Vill du veta mer om mig så besök gärna min hemsida

Stadig Affärsutveckling AB  logotyp

 

Har du dina kunder i Restaurangbransch och Besöksnäring? Tycker du det är svårt att hitta din målgrupp? Vi hjälper restaurangägare och företagare inom Restaurangbransch och Besöksnäring att hitta dina produkter, service och tjänster. Här kan du läsa mer om hur du får nya kunder.

87 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page